• Slider Image

Een diëtist leert je weer gezond eten 

Een diëtist helpt je gezond afvallen met gezond eten. Overgewicht is namelijk het resultaat van een ongezond eetpatroon met teveel suiker ongezonde verzadigde vetten en transvetten. Om je overgewicht definitief kwijt te spelen moet je dus weer gezond leren eten. Zeker als je overgewicht combineert met diabetes. Een diëtist heeft een vierjarige Hbo-opleiding voeding en diëtetiek succesvol achter de rug. Alleen met dit diploma mag je je diëtist noemen.

Verschil tussen diëtist en gezondheidscoach

Velen verwarren een diëtist nog altijd met een gezondheids- of voedingscoach. Online bieden ook zij zich aan voor voedingsadvies. In tegenstelling met diëtisten zijn dit coaches en consulenten geen beschermde titels en moeten ze aan geen voorwaarden voldoen. Dat betekent dat iedereen zich gezondheidscoach of voedingsconsulent kan noemen. Zo weet je dus niet of iemand competent is of niet. Een diëtist geeft je die zekerheid wél.

Lichaamsgewicht

Diëtisten begeleiden ons naar een gezond gewicht door af te vallen of aan te komen. Ze geven ook voedingsadvies op maat aan chronisch zieken die aangepaste voeding moeten krijgen. Dat is zeker zo bij diabetes, hart- en vaatziekten, kanker, longziekten en nierfalen. Ze worden even goed ingeschakeld bij zwangerschap, allerlei voedselallergieën of bij het beoefenen van (top)sport. Diëtisten kunnen zich specialiseren in een van deze gebieden.

De behandeling

Met een eerste kennismakingsgesprek wil de diëtist je niet alleen beter leren kennen. Hij of zij wil ook je dagelijks eet- en leefpatroon zo duidelijk mogelijk in beeld kunnen brengen. Hij wil niet alleen weten wat en op welke tijdstippen je eet, maar ook of je voldoende beweegt, rookt, alcohol drinkt of medicatie gebruikt. Vervolgens vraagt de diëtist gedetailleerd naar je dagelijks eetpatroon. Met al deze informatie geeft de diëtist je advies en begeleid je verder in het behalen van je haalbare doelen.

Werkterrein diëtist

Diëtisten werken zowel in een ziekenhuis als in een verpleeghuis, een gezondheidscentrum, een sportschool of in een eigen praktijk. Zoek je naar een goede diëtist in je buurt? Een diëtist Veenendaal staat je met raad en daad bij.

Waarom een voedingscoach inschakelen en hoe doe je dat?

Een voedingscoach is iemand die jou kan helpen bij het verbeteren van je gezondheid. Iedereen wil gezond, fit en energiek zijn. Helaas weet lang niet iedereen hoe je dit op de juiste manier moet doen. Er is zoveel informatie te vinden over voeding en bewegen, dat het lastig wordt om te bepalen wat nu precies wel en niet werkt. Wil jij weten hoe je toch op een verantwoorde manier gezond kunt leven, door een goed dieet te volgen? Lees dan dit artikel!

Gezond eten, hoe zit dat?

Gezond eten klinkt heel vaag, want wat is het precies? Gezond eten betekent dat je een gebalanceerd dieet volgt, waarin alle belangrijke macro- en micronutriënten zitten verwerkt. Hierdoor kan jouw lichaam optimaal presteren en zul je je energiek en fit voelen. Het is belangrijk dat je zoveel mogelijk natuurlijk eet. Dit bekent dat je het eten van bewerkte producten zo veel mogelijk wilt beperken. Bewerkte producten zijn veel lastiger om te verbeteren. Daarnaast zorgen deze producten ook voor kleine ontstekingen in het lichaam, die dan weer gerepareerd moeten worden. Dit kost energie en hierdoor voel je je minder fit. Ook kun je hierdoor meer vet opslaan. Kies dus voor een gezond dieet en eet zo natuurlijk mogelijk.

Hoe begin je met het verbeteren van je gezondheid?

Je begint met het verbeteren van je gezondheid door een voedingscoach in te schakelen. Een voedingscoach weet precies wat wel en niet gezond is. Daarnaast kan zo’n coach jou helpen bij het opstellen van een voedingsplan en trainingsschema. Zo kun je gemakkelijk overtollige kilo’s kwijtraken. Hoe minder overtollig vet je hebt, hoe gezonder je bent en hoe fitter je je voelt. Voeding heeft een hele grote invloed op hoe je je voelt. Wacht dus niet langer en gun jouw lichaam gezonde voeding. Voel je weer fijn. Schakel vandaag nog een coach in en profiteer van alle voordelen van deze coach.

Waarom je meer olijfolie zou moeten gebruiken

Olijfolie is afkomstig van het vruchtvlees en de pit van olijven. Bij olijfolie kopen heb je de keuze tussen normale, geraffineerde en vierge olijfolie. Olijfolie maakt deel uit van de bekende 'Schijf van Vijf' of de basis van elk gezond eetpatroon. Dit soort olie is ook rijk aan gezonde, onverzadigde vetten. Gezonde vetten zijn een belangrijke bron van energie en onmisbaar voor je gezondheid. In olijfolie vind je ook veel gezonde voedingsstoffen zoals vitaminen en mineralen, vooral vitamine E. Ben je op zoek naar goede olijfolie zonder toegevoegde stoffen en pesticiden? Koop dan zeker biologische olijfolie, dan ben je zeker van zijn kwaliteit.

Soorten olijfolie

Er zijn meerdere soorten olijfolie. De belangrijkste zijn:

  • Olijfolie van eerste persing (Vierge olie): hier worden de olijven uitsluitend onder druk geperst en niet verhit. Extra olijfolie van eerste persing heeft de hoogste kwaliteit.
  • Geraffineerde olijfolie: met verhitting en afkoeling worden alle onzuiverheden uit de olie verwijderd. Samen met de onzuiverheden gaan ook veel gezonde voedingsstoffen verloren en de smaak is veel minder uitgesproken.
  • Gewone olijfolie: is een mengsel van geraffineerde olijfolie en olijfolie van eerste persing en heeft een meer neutrale smaak.
  • Olie uit afvallen van olijven: dat zijn olijven die de eerste kwaliteitsselectie niet haalden. Dan kan door een afwijkend formaat, beschadigingen of omdat ze te rijp zijn. Dat zorgt voor een mindere kwaliteit olie, maar door meerdere bewerkingen zijn de kenmerken van deze olie vergelijkbaar de andere soorten olijfolie.

Vierge en Extra Vierge olie behielden de oorspronkelijke smaak van olijven. Ze hebben ook een lagere zuurtegraad en smaken fruitiger.

Gezondheidsvoordelen van olijfolie

Olijfolie bestaat voor gemiddeld 70 procent uit gezonde, enkelvoudig en onverzadigde vetzuren met een hoge concentratie aan vitamine E. Onverzadigd vet brengt je cholesterolgehalte in evenwicht. Zo verlaagt je risico op aderverkalking en hart- en vaatziekten aanzienlijk. Alleen zuivere olijfolie met een lager zuur verloop hoort thuis in elk gezond eetpatroon.  Olijfolie vermindert ook de concentratie aan triglyceriden (vetten) in je bloed door de gezonde HDL-cholesterol te verhogen en de ongezonde te verlagen.

Wat is het beste voor uw kindje?

Als je een makkelijke en snelle maaltijd zoekt voor je kindje, dan zijn er veel kant-en-klare maaltijden te koop. Maar deze zijn lang niet altijd gezond. Zoek je babyhapjes zonder onnodige toevoegingen en chemische ingrediënten? Koop dan een kant-en-klare babymaaltijd die gemaakt is van groenten die geteeld zijn op eigen bodem en die met zorg is bereid. Een verse en gezonde maaltijd is van groot belang om uw kindje gezond op te laten groeien.

Kies voor gevarieerde voeding

Goede voeding is enorm belangrijk voor jonge kinderen en vormt een gezonde basis voor de rest van hun leven. Jonge kinderen ontwikkelen zich razendsnel in de eerste 3 jaar van hun leven. Ook hun smaak leren ze ontwikkelen. Om ze daarbij te helpen is het goed ze steeds nieuwe smaken aan te bieden en nieuwe combinaties te laten proeven. Kies daarom voor babyvoeding die niet alleen zorgvuldig is samengesteld, maar die ook een gevarieerde en uitgebreide keuze biedt.

Wat geef je een baby vanaf vier maanden?

Een kindje van vier maanden begint voor het eerst te eten. Maar het kan nog niet mee-eten met het gezin aan tafel. Apart koken kost veel tijd en daarom is het goed dat er speciale babyvoeding te koop is, maar deze is niet altijd gezond. Als je gezonde babyhapjes voor 4 maanden zoekt, zorg dan dat er geen kunstmatige geur- kleur- en smaakstoffen in zitten. Koop babyhapjes vol gezond geteelde ingrediënten, die met aandacht zijn bereid, waardoor alle gezonde bouwstoffen en vitamines zijn behouden.

Kies gezond

Een babymaaltijd zoals je hem zelf zou bereiden, maar die geen tijd kost om te maken. Als je meer tijd wilt hebben om van je kindje te genieten is het handig als je gezonde afwisselende babyhapjes in huis hebt. Maar kies dan wel babyvoeding vol gezonde ingrediënten, vol vitaminen en zonder onnodige toevoegingen. dan weet je zeker dat je kindje alles binnenkrijgt om gezond op te groeien.

Zelf frietjes maken

Sommige mensen zijn dol op de dikkere Vlaamse friet en anderen zijn groot liefhebber van de dunne Franse frietjes. Wat je persoonlijke voorkeur ook is, we zijn allemaal gek op de gefrituurde aardappel. De geur, de smaak en de gezelligheid maken het één van de meest geliefde maaltijden van Nederland. En geen enkel feestje is dus compleet zonder de lekkere snack. Gelukkig hoef je er de deur niet meer voor uit, want de lekkerste frietjes kun je ook helemaal zelf maken. En heb je daar geen tijd voor? Dan huur je snel en gemakkelijk een mobiele frietkraam in. Deze zorgt niet alleen voor de allerlekkerste frietjes, maar ook voor de bijbehorende snacks.

Wat ben je nodig

Voor het bereiden van de lekkerste frietjes ben je eigenlijk maar heel weinig ingrediënten nodig. Het belangrijkste ingrediënt is natuurlijk de aardappel. Voor de meeste frietjes worden de zogenoemde Bintjes aardappelen gebruikt. De hoeveelheid aardappelen is natuurlijk afhankelijk van het aantal personen, maar ga uit van ongeveer 2.5 aardappel per persoon. Daarnaast ben je ook plantaardige olie én zout nodig voor de lekkerste frietjes. Andere benodigdheden zijn een frituurpan, keukenpapier, een koekenpan en een schilmesje.

Hoe maak je frietjes

Was de aardappels eerst schoon en begin daarna met het verwijderen van de aardappelschillen. Snijd de aardappelen vervolgens in reepjes. Onthoud: hoe dikker de friet, hoe voller de aardappelsmaak. Voor welke dikte je kiest, is geheel persoonlijk. Spoel de staafjes om in koud water en laat ze vervolgens drogen op keukenpapier. Bak de friet eerst op een lage temperatuur voor ongeveer vijf minuten, totdat de aardappelen gaar zijn. Laat ze hierna opnieuw op een keukenpapiertje uitlekken. Verhit de frituurolie tot 180 graden celcius en bak de frietjes in ongeveer vijf minuten goudbruin. Laat ze hierna even uitlekken. Als laatste bestrooi je de frietjes rijkelijk met zout, en klaar is kees! Vergeet vooral niet om ze uit te serveren met mayonnaise en ketchup! Die je tevens ook zelf kunt maken1

De lekkerste oliebollen maak je zo!

Oliebollen, appelbeignets, appelbollen en appelflappen zijn lekker, maar maken geen deel uit van de bekende Schijf van Vijf, de basis van elk gezond eetpatroon. Oliebollen zijn rijk aan calorieën. Diegenen die op hun lijn letten of makkelijker hun overgewicht kwijt willen wagen zich er dus bet niet aan. Gezond eten betekent gelukkig niet dat je niet eens mag zondigen. Integendeel dat helpt je om je gezond eetpatroon (levens)lang vol te houden. Volgens diëtisten is een verhouding van 80 procent gezond eten en 20 procent eten waar je echt zin in hebt  uitstekend om je gezondheid in stand te houden en je streefgewicht te bereiken en te behouden.

Gebruik nooit hard frituurvet 

De gezondheid van oliebollen wordt bepaald door de kwaliteit van de gebruikte olie voor oliebollen. Die bak je in plantaardige olie en niet in hard frituurvet. Voor oliebollen gebruik je bij voorkeur zonnebloem-, maïs-, soja- of arachideolie. Vloeibaar frituurvet kan ook nog. In al deze plantaardige oliën vind je veel minder ongezond en dan in frituurvet. Oliebollen bestaan uit een uit een mengsel van witte bloem, gist en melk, gefrituurd in hete olie. Oliebollen bevatten veel calorieën. Vervang de witte bloem door volkorenmeel of rijstmeel. Zo krijg je oliebollen zonder gluten.

De juiste temperatuur

Het gebruik van de juiste temperatuur is ook belangrijk bij het bakken van oliebollen. Die temperatuur schommelt tussen de 150 en 175 graden. Op die manier nemen de oliebollen de minste hoeveelheid vet op. Bak de oliebollen goudbruin, maar niet te donker. Dan kommen meer schadelijke stoffen vrij zoals het kankerverwekkende acrylamide en PAK’s.

Oliebollen afhalen

Hoe lang is het eigenlijk al geleden dat je nog zelf oliebollen bakte? De meesten van ons halen oliebollen aan een typisch Nederlands oliebollenkramen. Bij het bakken van kant-en-klare oliebollen wordt gelukkig meer en meer  gezonde en dus plantaardige oliën of  vloeibaar vet. Daardoor bevatten ze minder verzadigd en zijn ze veel gezonder dan vroeger. vet dan vroeger. Goede kant-en-klare oliebollen gebakken in vloeibaar vet herken je aan het label verantwoord frituren.

3 dingen om te onthouden wanneer u noten koopt:

 

Noten zijn erg populair onder voedingsdeskundigen vanwege hun gezondheidsvoordelen. Noten zitten boordevol eiwitten, gezondheidsvoordelen en verminderen het risico op hartaandoeningen. Maar om de voordelen van noten te maximaliseren, moet u noten kopen die vers en biologisch zijn.
Om er zeker van te zijn dat u het meeste uit noten haalt, volgen hier drie tips om te onthouden:

Koop Raw Nuts:

Koop altijd rauwe noten. Want als je geen rauwe noten koopt, worden de noten geroosterd en gezouten. Als je geroosterde noten koopt, verliezen ze een deel van hun waardevolle mineralen en andere voedingsstoffen. Er is een kans dat je je noten gaat roosteren. Maar als u rauwe noten koopt, is deze tot die tijd vers. Het is ook een goed idee om noten te kopen die ongezouten zijn, omdat ze veel natrium bevatten. Koop altijd rauwe noten om er zeker van te zijn dat je het meeste uit noten haalt.

Koop verse noten:

Noten die niet vers zijn, bevatten weinig eiwitten en kunnen ongezond zijn. Noten kunnen smaakloos zijn als ze lange tijd worden bewaard. Koop daarom altijd verse noten. Het kopen van verse noten kan echter lastig zijn, omdat het heel goed is om te begrijpen of de noten vers zijn door er gewoon naar te kijken. De beste manier om erachter te komen of de noten vers zijn of niet, is door er een te proeven. Als de noten donker van kleur zijn en beschimmeld worden, zijn ze niet meer geschikt.

Het bewaren van noten is de sleutel:

Na het kopen van verse en rauwe noten, is de volgende belangrijke stap om de noten op de juiste plek te bewaren. Zoals je weet, bevatten noten olie, dus ze kunnen ranzig zijn als ze niet op de juiste manier worden bewaard. Bewaar de noten in de koelkast in een luchtdichte verpakking. Het houdt de noten vers en gezond. Zo kun je ze negen tot twaalf maanden bewaren.

Conclusie:

Om van alle voordelen van noten te profiteren, moet u deze tips onthouden wanneer u de volgende keer noten koopt!

Geniet van smakelijke maaltijden van Indiase restaurants

Een Indiaas restaurant bied je de mogelijkheid om in Hilversum te genieten van de smaakvolle Indiase keuken.  Je hoeft niet over bergen en zeeën te reizen om te ervaren hoe Indiaas eten smaakt.  Indiase restaurants in Hilversum brengen de smaak en beleving naar je toe.  Soms raak je gewoon verveeld van gewoon en inheems voedsel.  Misschien ben je wel benieuwd hoe dat Indiase eten dat je op tv ziet, smaakt.  Vraag me niet meer af!  Je kunt nu proeven van dat heerlijk uitziende eten dat je op tv ziet zonder zelfs maar Hilversum uit te hoeven.  Er zijn restaurants met uitgebreide kennis van de Indiase keuken die u smakelijke Indiase gerechten serveren.

Breed scala aan lekkernijen

Deze restaurants bieden je een divers en breed scala aan lekkernijen gemaakt met hoogwaardige en verse ingrediënten. Je kunt er genieten van veelzijdige en smakelijke gerechten zoals de Ceylonese keuken en de Zuid-Indiase curries, diverse soorten lekker vlees, vis, tandori-gemaakt bruin brood en vegetarische gerechten.  Ze kunnen ook maaltijden voor je bereiden op basis van jouw voorkeur.  Er is ook de mogelijkheid om thuis te bezorgen voor degenen die thuis willen genieten van deze heerlijke maaltijden.  Voor degenen die deze restaurants willen bezoeken, bieden de meeste je echter een gezellige en comfortabele sfeer met een geweldige ambiance.

Je kunt bestellen voor jouw speciale gelegenheid

Heb je een speciale gelegenheid in Hilversum en wil je jouw gasten geen vaste inheemse maaltijden aanbieden die ze gewend zijn?  Je kan tot hen de ervaring uitbreiden van het genieten van een nieuw en buitenlands gerecht.  Indiase restaurants kunnen je hun cateringservices aanbieden.  Zij kunnen je helpen bij het bereiden van heerlijke Ceylonese en Indiase gerechten voor jouw gasten.  Dit zal jouw gelegenheid onvergetelijk maken voor jouw vrienden en familie die aanwezig zullen zijn.  Het zal een ervaring van hun leven voor hen zijn, aangezien ze zich altijd jouw speciale gelegenheid zullen herinneren omdat het hen iets anders bood dan de norm.

 

 

Een goed gelegen café voor een leuke avond

Na het werk kan je besluiten iets te gaan drinken met vrienden of alleen, om de routine te veranderen. Een Café Amersfoort opent zijn deuren voor je en bied je een gezellige sfeer. Naast een drankje kan je hier ook kiezen voor een zakelijke bijeenkomst, waarbij het personeel je zal begeleiden en je vele bonussen zal aanbieden.

De perfecte plaats voor vermaak

Een Café Amersfoort, gelegen achter het Koppelpoortmonument, is de perfecte plek voor een gezellige avond. Midden in het centrum van de stad bieden deze cafés je verschillende soorten koffie om je dorst te lessen. Je kan van dit ontspannende moment gebruik maken om verschillende spelletjes te spelen, zoals biljart, darts, dobbelspelletjes en andere. Het is ook een goede plek om nieuwe mensen te ontmoeten en met verschillende mensen te chatten.
Een Café Amersfoort geeft je ook de mogelijkheid om vergaderingen, maar ook feesten te organiseren. Het personeel zorgt voor alle organisatie en jij kan genieten van andere voordelen. Zo is er livemuziek van eigen musici, karaoke en zelfs gewone muziek. Als het op catering aankomt, hoef je je zich geen zorgen te maken.

Een feestje organiseren met een budget

Voor elk evenement met commerciële doeleinden kan je ook terecht bij Café Amersfoort. Een ervaren persoon staat tot jouw beschikking als je bijvoorbeeld videoprojectieapparatuur of een internetverbinding nodig hebt. Bovendien past het café zijn omzet niet toe op de huurprijzen wanneer je besluit in het café een vergadering te houden. Voor dit soort diensten wordt een lagere prijs toegepast. Hetzelfde geldt voor de prijs van snacks. Je hebt de keuze om te kiezen voor het soort dienst dat bij je past.

De verscheidenheid aan rode wijn

Bijzondere rode wijn wordt al eeuwenlanggedronken op verschillende gelegenheden en evenementen. Rode wijn is geschikt voor gelukkige momenten, zoals een feest, romantische dates of zelfs informele dates. Rode wijn is zelfs perfect voor verdrietige momenten. Er zijn verschillende soorten wijn, waaronder Malbec, Sangiovese, Pinot noir en Cabernet Sauvignon. Wijnsoorten verwijzen naar de algemene naam van de specifieke druif die bij de productie van de wijn wordt gebruikt. Cocktail daarentegen verwijst naar een mixcombinatie van verschillende wijnen en andere ingrediënten. Een heel goed voorbeeld van een cocktail is Sangria.

Sangria-wijn

Sangria is een combinatie van wijn, in blokjes gesneden fruit en enkele andere ingrediënten. Het belangrijkste ingrediënt van Sangria is rode wijn. Andere ingrediënten, zoals in blokjes gesneden fruit, bijvoorbeeld bessen, appels, sinaasappels, peren, ananas, perziken, worden vervolgens gebruikt om het te garneren. Dit geeft de Sangria een fruitige smaak, terwijl het alcoholaspect ervan wordt versterkt door cognac of likeur. Net als andere soorten rode wijn is Sangria ook een multifunctionele drank, omdat het kan worden genoten op informele dagen of kan worden geserveerd en genoten tijdens een speciaal evenement. De oorsprong is terug te voeren tot Spanje, wat verklaart waarom het tot nu toe een van de meest geconsumeerde wijnen in Spanje is.

Gezondheidsvoordelen van rode wijn

Hoewel het nog geen algemeen aanvaarde theorie is, is er wel gesuggereerd dat het drinken van een matige hoeveelheid alcoholische rode wijn hartaandoeningen helpt voorkomen, naast andere soorten ziekten. Dit werd verder ondersteund met een theorie die stelt dat sommige rode wijn een hoog gehalte aan antioxidanten bevat die verantwoordelijk zijn voor het behoud van een goede gezondheid. Onderzoek heeft ook aangetoond dat rode wijn helpt bij het verlagen van het cholesterolgehalte. Mensen die aan diabetes lijden, wordt ook geadviseerd om rode wijn in gematigde hoeveelheden te consumeren, omdat dit helpt bij het reguleren van de bloedsuikerspiegel. Dagelijkse een kleine consumptie van rode wijn helpt ook om het risico op bepaalde soorten kanker te verminderen.