Waarom je meer olijfolie zou moeten gebruiken

Olijfolie is afkomstig van het vruchtvlees en de pit van olijven. Bij olijfolie kopen heb je de keuze tussen normale, geraffineerde en vierge olijfolie. Olijfolie maakt deel uit van de bekende 'Schijf van Vijf' of de basis van elk gezond eetpatroon. Dit soort olie is ook rijk aan gezonde, onverzadigde vetten. Gezonde vetten zijn een belangrijke bron van energie en onmisbaar voor je gezondheid. In olijfolie vind je ook veel gezonde voedingsstoffen zoals vitaminen en mineralen, vooral vitamine E. Ben je op zoek naar goede olijfolie zonder toegevoegde stoffen en pesticiden? Koop dan zeker biologische olijfolie, dan ben je zeker van zijn kwaliteit.

Soorten olijfolie

Er zijn meerdere soorten olijfolie. De belangrijkste zijn:

  • Olijfolie van eerste persing (Vierge olie): hier worden de olijven uitsluitend onder druk geperst en niet verhit. Extra olijfolie van eerste persing heeft de hoogste kwaliteit.
  • Geraffineerde olijfolie: met verhitting en afkoeling worden alle onzuiverheden uit de olie verwijderd. Samen met de onzuiverheden gaan ook veel gezonde voedingsstoffen verloren en de smaak is veel minder uitgesproken.
  • Gewone olijfolie: is een mengsel van geraffineerde olijfolie en olijfolie van eerste persing en heeft een meer neutrale smaak.
  • Olie uit afvallen van olijven: dat zijn olijven die de eerste kwaliteitsselectie niet haalden. Dan kan door een afwijkend formaat, beschadigingen of omdat ze te rijp zijn. Dat zorgt voor een mindere kwaliteit olie, maar door meerdere bewerkingen zijn de kenmerken van deze olie vergelijkbaar de andere soorten olijfolie.

Vierge en Extra Vierge olie behielden de oorspronkelijke smaak van olijven. Ze hebben ook een lagere zuurtegraad en smaken fruitiger.

Gezondheidsvoordelen van olijfolie

Olijfolie bestaat voor gemiddeld 70 procent uit gezonde, enkelvoudig en onverzadigde vetzuren met een hoge concentratie aan vitamine E. Onverzadigd vet brengt je cholesterolgehalte in evenwicht. Zo verlaagt je risico op aderverkalking en hart- en vaatziekten aanzienlijk. Alleen zuivere olijfolie met een lager zuur verloop hoort thuis in elk gezond eetpatroon.  Olijfolie vermindert ook de concentratie aan triglyceriden (vetten) in je bloed door de gezonde HDL-cholesterol te verhogen en de ongezonde te verlagen.

Leave Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *